Wirtualna Rzeczywistość (ang. Virtual Reality; VR) kojarzona jest głównie z rynkiem gier komputerowych i działaniami marketingowymi. Jednak coraz częściej środowiska naukowe wykorzystują tę technologię jako kompromis między laboratorium, a badaniami prowadzonymi w środowisku „naturalnym”. Zastosowanie np. HMD (Head Mounted Display), czyli wyświetlacza zamontowanego w goglach, daje nam opcję prezentowania danej sceny z możliwością rozglądania się – eliminujemy w ten sposób zagrożenie, że badany nie będzie patrzył na bodziec. Dodatkowo, tworzymy zamknięte środowisko, w którym badany nie widzi osoby prowadzącej badanie, ani całego otoczenia, co wspomaga naturalne zachowanie.
Wirtualną Rzeczywistość wykorzystuje się tez do przeprowadzania specjalistycznych treningów zawodowych. Pozwala to zmniejszyć koszty i przestrzeń, a jednocześnie zwiększyć zakres obiektów do testowania. Łatwo wyobrazić sobie oszczędność w pierwszej fazie nauki kontroli podwozia samolotów, gdzie dzięki zastosowaniu VR nie jest wymagany hangar pełen różnych modeli samolotów.
W Stanach Zjednoczonych zweryfikowano również możliwości zastosowania VR w medycynie jako metody wspomagającej przy zmniejszaniu poziomu odczuwanego bólu w przypadku rozległych oparzeń. Podobne podejście testuje się w Polsce, przy „rozpraszaniu” młodych pacjentów w szpitalach podczas częstego pobierania krwi. Innym wykorzystaniem jest wspieranie terapii depresji.
Wirtualna Rzeczywistość otwiera również drzwi do zupełnie nowego obszaru badań nad postrzeganiem samego siebie. Utożsamianie swojego ciała z ruchami awatara i adaptacja mózgu do sterowania całkowicie wirtualną, odbieraną jedynie wizualnie cyfrową ręką – jest możliwe jedynie z wykorzystaniem VR.
WorldViz to amerykańska firma tworząca kompleksowe systemy do doświadczania Wirtualnej Rzeczywistości. Innowacyjne rozwiązania umożliwiają stworzenie w pełni interaktywnego środowiska 3D.
Projection VR umożliwia wizualizację oraz interakcję z wirtualnym środowiskiem kilku obserwatorom jednocześnie. System śledzenia ruchu (PPT Tracking) optymalizuje wizualizację 3D.
WięcejStanding VR umożliwia dokładne śledzenie ruchów w kompaktowej, skalowalnej rzeczywistości wirtualnej.
WięcejWalking VR to system umożliwiający przemieszczanie się w wirtualnym środowisku przy użyciu kamer śledzących ruch markerów.
WięcejTobii jest światowym liderem w dziedzinie rozwiązań i usług eyetrackingowych. Firma wywodzi się ze Szwecji, zatrudnia ponad 700 osób, z których jedna trzecia zajmuje się R&D. Oferta eyetrackingowa Tobii obejmuje zarówno urządzenia i rozwiązania dla badaczy, jak i przeznaczone do zastosowania w grach komputerowych, wirtualnej rzeczywistości czy samochodach.
System Spectrum firmy Tobii Pro to najbardziej zaawansowana platforma do śledzenia ruchu gałek ocznych, zaprojektowana do prowadzenia obszernych badań nad zachowaniami ludzkimi i mechaniką najszybszych ruchów gałek ocznych takich jak mikrosakkady i mikrofiksacje.
Więcej